W kategorii wykluczeń zwrócić uwagę należy również na to, iż Funkcjonariusz publiczny nie jest pojęciem tożsamym z osobą pełniącą funkcje publiczne. To drugie pojęcie jest szersze i zawiera w sobie samego Funkcjonariusza publicznego, jak i członka organu samorządowego czy osobę zatrudnioną w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi (art. 115 § 19 kk.). Różnica między tymi kategoriami polega na tym, że w przypadku osoby pełniącej funkcje publiczne jej imię, nazwisko i wizerunek są podawane do publicznej wiadomości, a w przypadku funkcjonariusza publicznego nie musi tak być. Ponadto nie każdy Funkcjonariusz publiczny składa oświadczenia majątkowe.
Pomimo iż katalog osób, będących Funkcjonariuszami publicznymi zasadniczo jest zamknięty, w innych ustawach można znaleźć zawody, których wykonawcy podlegają ochronie prawnej (związanej z przestępstwami przeciwko nim) takiej jak Funkcjonariusze publiczni, jednocześnie nie podlegając odpowiedzialności z mocy Ustawy z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej Funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz. U. z dnia 16 lutego 2011 r.).
Odnośnie przestępstw, których może się dopuścić funkcjonariusz publiczny może być nałożona odpowiedzialność majątkowa (nałożona kara może sięgnąć dwunastokrotności miesięcznego wynagrodzenia) wobec Podmiotu Odpowiedzialnego (pracodawcy) za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa, którą funkcjonariusz ponosi zgodnie z Ustawą z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz. U. z dnia 16 lutego 2011 r.).
Podmioty uznane za "Funkcjonariuszy publicznych" podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy karnej i w związku z tym, przestępstwem jest m.in. naruszenie nietykalności funkcjonariusza (art. 222 k.k.) czy czynna napaść na funkcjonariusza (art. 223 k.k.).
W Kodeksie Karnym, rozdz. XXIX wymienione zostały czynności zabronione zarówno w stosunku do funkcjonariusza publicznego, jak i takie, których on nie może się dopuszczać.
Aby zminimalizować poniesione straty materialne w związku z zarzutami wytoczonymi wobec Funkcjonariusza publicznego może on wykupić odpowiednie ubezpieczenie – tzw. OC zawodowe dla Funkcjonariuszy publicznych. Jest to ubezpieczenie grupowe. Przedmiotem ubezpieczenia w ramach umowy jest wspomniana wyżej odpowiedzialność majątkowa Ubezpieczonego wobec Podmiotu Odpowiedzialnego za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa, którą Ubezpieczony ponosi zgodnie z powyższą Ustawą. Ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania, które Ubezpieczony jest zobowiązany zapłacić Podmiotowi Odpowiedzialnemu czyli instytucji w której jest on zatrudniony.
Wybór sumy ubezpieczenia jest dość prosty. Ponieważ nałożona na Funkcjonariusza publicznego kara może sięgnąć dwunastokrotności jego wynagrodzenia wraz z uposażeniem sugerujemy taki właśnie wybór sumy gwarancyjnej przeznaczonej na wszystkie wypadki ubezpieczeniowe w danym roku. W przypadku wypłaty odszkodowania pomniejszającej sumę ubezpieczenia można ją wyrównać do górnej granicy poprzez zapłacenie dodatkowej składki. Ubezpieczyciele umożliwiają również dołączanie kolejnych ubezpieczonych w trakcie trwania umowy grupowej. Wysokość składki waha się w zależności od warunków i zakresu ubezpieczenia od kilkudziestu do kilkuset złotych rocznie.
W ramach dodatkowego limitu ponad sumę gwarancyjną (jego wysokość zależy od firmy ubezpieczeniowej), Ubezpieczyciele zobowiązują się pokryć koszty zasądzone od Ubezpieczonego w postępowaniu dotyczącym wniesionych przeciwko niemu roszczeń oraz udzielenia Ubezpieczonemu wszelkiej niezbędnej pomocy prawnej w związku z wytoczonym przez prokuratora powództwem w trybie art. 7 ust. 4 Ustawy, nawet wtedy, gdy okaże się ono niezasadne. Udzielona ochrona ubezpieczeniowa obejmuje odpowiedzialność Ubezpieczonego wynikającą z Ustawy, do wysokości sumy gwarancyjnej ustalonej w umowie dla jednego i wszystkich wypadków ubezpieczeniowych zaistniałych w okresie ubezpieczenia. Rozszerzenie to w zależności od firmy jest zawarte w umowie podstawowej lub może występować jako wariant za dodatkową składkę.
Ciekawostką jest oferowanie przez niektóre firmy ubezpieczeniowe możliwości ochrony obejmującej roszczenia w związku z naruszeniem przez osoby ubezpieczone przepisów o ochronie danych osobowych, w tym w szczególności przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO). Rozszerzenie można dokupić do umowy głównej za kilkuzłotową składkę lub jest w niej zawarte. Suma ubezpieczenia i samo rozszerzenie zależy od Ubezpieczyciela.
Odpowiedzialność Ubezpieczycieli obejmuje wyłącznie wypadki ubezpieczeniowe, które miały miejsce na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Oczywiście nie wszystkie zdarzenia można objąć ochroną ubezpieczeniową. Większość firm z zakresu ochrony ubezpieczeniowej wyłącza przede wszystkim:
szkody wyrządzone przez Ubezpieczonego z winy umyślnej;
roszczenia, o których Ubezpieczony wiedział przed zawarciem umowy ubezpieczenia, lub które wynikają z wniosku o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, złożonego przez przedstawiciela Podmiotu Odpowiedzialnego do prokuratora przed dniem zawarcia umowy ubezpieczenia i Ubezpieczony wiedział o złożeniu tego wniosku;
odpowiedzialność Ubezpieczonego nie wynikającą z Ustawy;
odpowiedzialność Ubezpieczonego za naruszenie dóbr osobistych oraz praw własności intelektualnej;
część firm szczególnie tych oferujących niższą składkę stosuje tzw. franszyzę integralną wykluczającą wypłatę odszkodowania poniżej określonej w umowie wysokości np. szkody o wartości nie przekraczającej 1.000 zł.
Wszelkie wykluczenia zawarte są w ogólnych warunkach ubezpieczenia danej firmy ubezpieczeniowej.
Decydując się na zakup ubezpieczenia OC zawodowego funkcjonariuszy publicznych przede wszystkim należy mieć pewność, że będziemy mieć ochronę ubezpieczeniową za naruszenie prawa jakiego możemy się dopuścić w okresie ubezpieczenia, nawet jeśli ubezpieczyciel zaprzestanie prowadzenia ubezpieczenia lub zakończymy polisę bądź zmienimy ubezpieczyciela. Po zakończeniu ubezpieczenia ochrona powinna nadal działać i ubezpieczyciel wypłacić powinien odszkodowanie, również po wielu latach, za szkody jakie powstały z czynności – naruszenia prawa z okresu, gdy było zawarte ubezpieczenie. Istotne jest również aby ubezpieczony był objęty ochroną za okres pracy i nie musiał kontynuować ubezpieczenia, w razie gdy zakończy lub zmieni pracę, tj. kiedy nie są wykonywane czynności władzy publicznej.
Uwagę należy zwrócić również na to, aby w ubezpieczeniu nie było konieczności zwiększania sumy gwarancyjnej w miarę wydłużania okresu pracy tzn. ochrona powinna obejmować szkody odnoszące się do czynności z każdego roku ubezpieczenia do pełnej wysokości sumy ubezpieczenia podanej w polisie. Na przykład ubezpieczając się przez 3 lata na stałą sumę gwarancyjną 60 000 zł, co rok ubezpieczyciel za szkody z tych 3 lat powinien maksymalnie wypłacić odszkodowanie równe 3 x 60 000 zł czyli 180 000 zł. Za szkody od czynności z jednego roku wypłaciłby sumę z bieżącej polisy tj. 60 000 zł. Niektóre firmy przy tych samych założeniach za szkody łącznie z okresu 3 lat wypłaciłyby jedynie 60.000 zł, ponieważ suma ubezpieczenia obejmuje cały czas tylko kwotę z bieżącej polisy. W takiej sytuacji może ona nie wystarczyć na pokrycie szkód ze wszystkich lat, gdy wystąpiły szkody, biorąc pod uwagę fakt że możliwość dochodzenia roszczeń wobec funkcjonariuszy publicznych przedawnia się maksymalnie dopiero po 10 latach.
Przygotowując ofertę ubezpieczenia analizujemy warunki w kilku firmach i wybieramy najdogodniejsze dla klienta.
Zadzwoń do nas i dowiedz się jak skorzystać z ubezpieczenia OC Funkcjonariuszy publicznych !
Przestępstwa przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu to m.in.:
naruszenie nietykalności cielesnej,
czynna napaść,
bezprawne wywieranie wpływu na czynności urzędowe lub zmuszanie do przedsięwzięcia lub zaniechania czynności służbowej,
utrudnianie lub udaremnianie kontroli,
znieważenie,
bezprawne podanie się za funkcjonariusza publicznego,
udzielenie korzyści majątkowej lub osobistej,
podstępne wyłudzenie poświadczenia nieprawdy.
Natomiast przestępstwa, których dopuścić się może funkcjonariusz publiczny to m.in.:
przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej,
płatna protekcja,
przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków,
wymuszenie zeznań,
poświadczenie nieprawdy w wystawionym dokumencie,
ujawnienie informacji niejawnych tajnych lub ściśle tajnych.
Funkcjonariusz publiczny jest to podmiot, który z uwagi na szczególną pozycję zawodową lub posiadane kompetencje związane ze sprawowaniem władzy publicznej korzysta na gruncie polskiego prawa karnego ze szczególnej ochrony prawnej, jednocześnie podlegając szczególnej odpowiedzialności karnej.
Rozdział XIV Art. 115. § 13. Kodeksu karnego mówi, że Funkcjonariuszem publicznym jest:
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Poseł, senator, radny; poseł do Parlamentu Europejskiego.
Sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy (zawodowy i społeczny), syndyk, nadzorca sądowy i zarządca oraz osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy.
Osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe*, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych. Wyróżnia się dwa poziomy (stopnie) administracji rządowej. Pierwszy z nich to szczebel centralny, w którego skład wchodzi Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów i poszczególni ministrowie. Drugim poziomem administracji rządowej jest poziom wojewódzki – jego przedstawicielem jest wojewoda (urząd wojewódzki wraz z pracownikami). Organami administracji samorządowej są organy wykonawcze samorządu, zatem w gminie jest to wójt, burmistrz lub prezydent miasta wspierani przez odpowiednio: pracowników urzędu gminy lub urzędu miasta. W powiecie organem wykonawczym jest starosta z podlegającym mu starostwem powiatowym zaś w województwie funkcję tę sprawuje marszałek województwa wraz z urzędem marszałkowskim. Ponadto kwalifikują się tu pracownicy urzędów skarbowych, urzędów celnych, izb skarbowych, izb celnych oraz straż miejska lub gminna.
*Przez pełnienie wyłącznie czynności usługowych rozumiane jest wykonywanie prac nie mających merytorycznego związku z zadaniami instytucji, w której zatrudniony jest pracownik, leżących poza określonym przepisami prawa zakresem działania takiej instytucji. Chodzi tu szczególnie o czynności technicznie, logistycznie, bądź pomocniczo-organizacyjne, jak np. zapewnienie czystości miejsca pracy, komfortu termicznego, sprawności sprzętu biurowego itp., ponieważ z założenia ułatwiają one jedynie realizację merytorycznych zadań instytucji. Wskazuje się tu na czynności wykonywane przez: kierowców, gońców, osoby sprzątające, maszynistki, telefonistki, portierów, pracowników zaopatrzenia, konserwatorów, palaczy c.o. itp. Można tu również zakwalifikować osoby pozostające w innym stosunku zatrudnienia niż umowa o pracę, powołanie, wybór, mianowanie lub spółdzielcza tj. członkowska umowa o pracę.
Osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego tj.:
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Najwyższa Izba Kontroli.
Państwowa Inspekcja Pracy.
Rzecznik Praw Dziecka.
Rzecznik Praw Obywatelskich.
Urząd Ochrony Danych Osobowych
Chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe (objaśnienie jw.*).
Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej (tj.: ZUS, KRUS, PFRON itp.).
Funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego tj.:
Policjant,
Agent Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agent Wywiadu,
Straż Graniczna,
Służba Ochrony Kolei,
Żandarmeria Wojskowa;
Funkcjonariusz Służby Więziennej;
Strażnik gminny (miejski) jest funkcjonariuszem publicznym, jednakże ponieważ zastosowane w bieżącym punkcie wyrażenie „bezpieczeństwo publiczne” nie jest równoznaczne z wyrażeniem „porządek publiczny” stosowanym w innych aktach prawnych, podlega on pod tą kategorię w rozumieniu punktu 4 powyżej, ponieważ Art. 115 § 13 pkt 4 k.k. obejmuje pracowników jednostek samorządu terytorialnego, a więc wszystkich pracowników zatrudnionych przez gminę / miasto (z wyłączeniem pełniących czynności wyłącznie usługowe*). Tak więc strażnicy gminni (miejscy) jako pracownicy gminy (miasta), wykonujący czynności określone w art. 10–12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779 ze zm.), są funkcjonariuszami publicznymi w rozumieniu tego przepisu.
Osoba pełniąca czynną służbę wojskową (żołnierz zawodowy itp.), z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie.
Pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe (objaśnienie jw.).
Jednoznaczne określenie wszystkich stanowisk kwalifikowanych jako Funkcjonariusze publiczni jest dość skomplikowane, ponieważ niejednokrotnie status taki może przysługiwać osobie wykonującej jedynie określone czynności w ściśle określonych sytuacjach lub czasie. W przypadku odpowiedzialności wiąże się to przeważnie z zakwalifikowaniem przez sąd danej sytuacji podlegającej karze.
Jesteśmy do Twojej dyspozycji Poniedziałek - Piątek
od 9:00 do 17:00
GOBAIS
GRUPA WSPOMAGANIA BIZNESU I UBEZPIECZEŃ
Telefon: +48 512 608 607; +48 512 617 618
E-mail: poczta@gobais.pl